Det er ikke godteri som er usunt – det er størrelsen på posen!

Det vi ikke burde spise for mye av kommer ofte i store størrelser og gjerne også med en pris hvor det skal lønne seg å kjøpe mye. Dette gjør det vanskelig for oss å begrense mengdene. Når vi i tillegg vet at kombinasjonen søtt, salt og fett gir ustoppelig appetitt, er det litt hensynsløst å selge godteri i slike mengder. Det er ikke godteri som er usunt, det er størrelsen på posen!

Denne mengden tilsvarer 30 g tilsatt sukker, maks anbefalt dagsgrense for en 5 åring.

Denne mengden tilsvarer 30 g tilsatt sukker, maks anbefalt dagsgrense for en 5 åring.

Pose med flat bunn

Visste du at når posen har flat bunn kjøper du mer. Fordi du ubevisst vurderer etter høyden og ikke bredden når du fyller posen. I tillegg er det lagt til rette med spader istedet for klyper når du skal forsyne deg med smågodt, slik at du istedet for å ta en eller to, gjerne tar en god spade av hver sort. Det skal kun 10 smågodtbiter til for å utgjøre 50 g tilsatt sukker, som er maks anbefalt mengde sukker per dag for et voksent menneske. Med de store posene er det lett å kjøpe 2-3 ganger mer enn dette. Med en halv liter sukker-brus i tillegg, som også bidrar med 50 g sukker, sitter vi der med ustoppelig appetitt og ødelegger helsen vår. Og dette gjelder også barna våre.

smågodt

Maks sukkermengde for en 5 åring dekker ikke bunnen av posen en gang. Det er ikke godteri som er usunt, det er størrelsen på posen.

Lav pris gjør at du spiser med god samvittighet

Vi husker alle priskrigen på smågodt til kr 2,90 per kg rundt påsketider. Psykologien bak slike tilbud er at du ved å gjøre et «godt kjøp» glemmer helseaspektet og spiser med god samvittighet fordi du fikk det billig. Vi spiser altså godteriet med god samvittighet så lenge handelen får lov til å dumpe prisen på smågodt.

Tilbake til kremmerhuset

Hvor ble det av kremmerhusene? Og klypen til å ta med? Jeg får vondt av å se barn som står og forsyner seg fritt fra smågodthyllen med en vulgær papirpose i den ene hånden og en spade i den andre. De har fått et helt absurd forhold til mengder. Alt skal være stort og mye. Som ikke har noe som helst med ekte nytelse å gjøre. Jeg gleder meg til matvareindustrien innser at de ved å ta tilbake kremmerhusene og klypene vil gjøre et viktig grep for først og fremst å gi barn et sunt forhold til et produkt som allerede i utgangspunktet gir ustoppelig appetitt.

Begrens mengdene, ikke kostholdet!

Det er faktisk så alvorlig at kosthold tar flest liv her i landet. Det er blant annet mengdene som tar livet av oss. «Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder», er et uttrykk jeg lagde for noen år siden og som jeg syns du skal tygge litt på. For det er hverken usunt å ta seg en sjokoladebit eller pølse i ny og ne. Kosthold handler om variasjon og balanse. Det er mengdene vi må begrense, ikke kostholdet.

Vit hva du spiser med SomeBody

I 2003 lanserte jeg kostholdstjenesten SomeBody, et verktøy som forteller deg hva maten inneholder, per stk, skive, spiseskje og til og med per rute med sjokolade. Ønsket mitt med SomeBody, er å gi deg et bevisst forhold til kostholdet ditt. I SomeBody finner du også næringsinnholdet i alle smågodt-variantene, slik at du kan få deg en nyttig aha-opplevelse om godteposen din. Det er godt å vite litt om innholdet i maten, slik at det blir lettere å styre mengdene i forhold til hva kroppen din tåler. Å fylle bensin på bilen stopper seg selv når tanken er full, mens å fylle energi på kroppen har ikke den samme naturlige begrensningen. Fyller du for mye på kroppen tar den bare imot og lagrer det som er til overs som fett på kroppen. Min erfaring er at de fleste vet at godteri og kaker ikke er «sunt», men mange er ikke klar over hvor usunne mengdene faktisk kan være. I dag er over halvparten av den voksne befolkningen i Norge overvektig og barna våre følger etter. Ta vare på kroppen din før den blir overvektig. Vit hva du spiser med SomeBody!

skjermbilde-2016-10-17-kl-18-08-11

Med SomeBodys sukkerkalkulator får du raskt oversikt over sukkerinnholdet i godteposen.

Med SomeBody kan du sjekke næringsinnhold i alle norske mat- og drikkevarer, føre kostdagbok, næringsberegne oppskriftene dine og sammenligne matvarer, for å nevne noe. Ta deg tid til å slå opp og leke litt med maten, så vil du raskt kjenne at du får nyttig kunnskap om nettopp mengder. På den måten kan du skape et kosthold du trives med samtidig som du ikke overfyller kroppen din.

Camilla

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Current day month ye@r *