Kostholds-ekstremister skaper kostholdsangst!

Jeg syns er det trist når folk kommer til meg og lurer på om karbohydrater er farlig, eller tror at de ikke kan spise Vita hjertego på grunn av solsikkeolje med omega 6.

Jeg er så lei av alle kostholds-ekstreminster som har fått for seg at de har funnet løsningen. Løsningen på hva da? Det optimale kostholdet? For hvem da? Og hva oppnår jeg ved å følge ditt kosthold? Evig liv? Kan du garantere at jeg ikke blir syk?

Nei, nå må dere slutte!

Kosthold er personlig og må tilpasses den enkelte. Mat er nytelse, ikke et nødvendig onde. Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder. Man kan ikke angripe enkelt-matvarer og gi dem skylden for økt sykdoms-risiko. Man må se hele kostholdet i en sammenheng. Dessuten er det ikke bare kostholdet som er relatert til økt sykdomsrisiko. Kanskje vi skulle begynne å holde pusten når vi går ute for å ikke puste inn den forurensede luften, eller flytte langt inn i skogen for å beskytte oss som best vi kan.

Vi må også ta hensyn til at kosthold er mer enn bare næringsstoffer. Selv om kanelbolle ikke akkurat anses å være helsefremmende, mener jeg at det å unne seg noe «ufornuftig» i fornuftige mengder er viktig for den mentale helsen. Men med hensyn til størrelsen de selges i, kan de trygt deles og spises sjelden, men vi kan ikke mene at vi aldri skal spise det fordi det inneholder karbohydrater og sukker.

Kosthold skal fungere i sosiale sammehenger og vi har en rekke tradisjoner knyttet til kosthold. Når media spør meg om hvordan jeg kan gjøre julematen sunnere, svarer jeg: «spis mindre». Men det er ikke morsomt nok å lage sak på. De ønsker at jeg skal fjerne tilbehøret til ribba og rote rundt i torsketallerkenen til folk og ta bort det som gjør julemiddagen til årets opplevelse. Problemet er ikke om du spiser ribbe eller pinnekjøtt eller hvilket tilbehør du velger. Det handler om hvor mye og hvor ofte du spiser det.

Når det er sagt, er jeg veldig opptatt av at vi skal ha et bevisst forhold til det vi spiser. Mange spiser i blinde. Aner ikke hva maten inneholder. Og handelen vet å friste med «gode tilbud» som ikke er så gode for helsen vår, som 3 chipsposer til 50 kr eller to halvlitere brus til 40 kr. Det er her vi må bli mer bevisste. Takke nei. Være på parti med kroppen vår og sørge for at den, og ikke bare hodet, nyter det vi putter i den.

Kostholdet ditt må være gjennomførbart og gi deg trivsel. Å nekte seg alt man er glad i, tror jeg er vel så farlig for helsen. Den mentale helsen. Og mistrivsel tror jeg kan være like skadelig for helsen som et dårlig kosthold.

Finn din balanse. Skaff deg kunnskap til å stole på dine egne vurderinger. Bruk sunn fornuft.

Vær kristisk til hvem du tar imot informasjon om kosthold fra.
Det er ikke alle som uttaler seg om kosthold som har faglig grunnlag for å gjøre det.

wienerbr_d_110725216x9

Foto: Thinkstock (hentet fra side2.no)

Kommentarer

  1. elna sier

    Dette var meget bra! og på høy tid å få det ut! Jeg legger det ut på twitter, der hører det hjemme.
    🙂

    • sier

      Du behøver vel ikke lese bloggen eller boka til fotballfrue hvis du ikke vil høre rådene hennes?? Ærlig talt for et håpløst svar til et blogginnlegg! Henge ut en person og hennes valg for sitt kosthold på den måten?! Som Andersen skriver her: man må finne det optimale kosthold for sin kropp, og det har «fotballfrue» gjort!

      Skjerp deg!

      • Linda Dahlgren sier

        Heisann, det var da krast! 😉 Poenget mitt var at det er skremmende når mennesker uten utdannelse innen fagfeltet rådgir jenter i 13års alderen. Det finnes ingen fasit så det blir litt dumt når det blir så «bombastisk» som spesielt lavkarbo ofte blir. Fotballfrue er det ingen ting galt med, synes bloggen hennes er super, det er det ensidige fokuset jeg bekymrer meg over. Let’s agree to dissagree 😉

  2. sier

    Bra skrevet. Lever etter det selv. Litt av alt, og noen ganger blir det litt for mye av noe, men det er det lille ekstra som gjør at man trives 🙂

  3. LE sier

    Hei!

    Et veldig bra innlegg med mange gode poeng.
    Men; jeg reagerer når du skriver: «Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder». Du har da glemt en stor gruppe mennesker (faktisk bare øker og øker vi i antall) som er intolerante mot ulike matvarer eller matvaregrupper. For oss er faktisk noen matvarer svært usunne, for noen også direkte dødelige, og fører til sykdom og uhelse. Og oftest er nettopp kostholdet årsaken til at intoleransen/allergien oppstår.

    For min egen del ble det 18 år med plager, smerter, et totalt sviktende fordøyelsessystem, ingen energi, utbrenthet, avbrutt skolegang osv, før jeg endelig gjennom eliminering av korn og mel fra kostholdet har fått tilbake både en velfungerende fordøyelse, en kropp i balanse, stabil vekt, mer energi og rett og slett økt livsglede. Jeg utdanner meg nå til ernæringsfysiolog, med håp om å kunne dele kunnskap, gi informasjon og tilby individuell veiledning, nettopp fordi «Kosthold er personlig og må tilpasses den enkelte»..

    • Penny sykepleier sier

      LE; enig med deg. Man kan ikke kategorisere, og mange som deler sine gode opplevelser med kosthold har lest og lært en masse utifra erfaringer med egen kropp. Det er ingen tvil om at mye er i endring i forhold til kosthold, folk har heldigvis blitt mer bevisste (ikke ekstremistiske) på å unngå ferdig mat/posemat, og at naturlig mat som smør og egg ikke er farlig for kolesterolet slik mange (også leger) fortsatt tror. Sukker og stivelse har mer skadelige effekter på helsa. Mange har livsstilsykdommer uten å vite at det skyldes kostholdet. Heldigvis er lavkarbo/grovkarbo på vei til å bli en allment akseptert livsstil. Men klart det må være lov med utskeielser – dersom man ikke velger det bort for å unngå hodepine, kroppssmerter (reaksjoner på intoleranse), utslett, fordøyelsesplager o.l.

  4. Hilde sier

    Veldig godt skrevet og som jeg har tenkt mange ganger. For mange er det alt eller ingenting. De har funnet ut at smør kanskje ikke er så farlig som først antatt så kjører de på med MASSE uten og tenke på at mengden kanskje ikke er så bra. Og så er det alle som tror at alt naturlig er bra og at de kan spise helt uhemmet av det, sukk. Det virker som mange leter etter nye varianter matvarer de kan FRÅTSE i som i utgangspunktet er usunt. F eks sukker vs sukrin det er jo så sunt og da er det bare å kjøre på etc etc etc.

    • Penny sykepleier sier

      Hilde, grunnen til at man kan bruke mye smør er at da holder blodsukkeret seg stabilt lenger, og man er mett lenger. Smør er naturlig, brelett og Vita Hjertego inneholder masse kunstige stoffer. Summen av alle kunstige stoffer (tilsetningsstoffer) som finnes i SÅ mye av det vi putter i oss – hva gjør det egentlig med kroppen? Det er ikke fråtsing det er snakk om, da har du misforstått. Og Sukrin, det gjør at blodsukkeret ikke påvirkes selv om du ønsker å spise søtt. Og man ønsker ofte å spise søte ting. Da er det flott at det finnes erstatninger, syns du ikke? Jeg har lest og lært mye om dette, og når man får en så mye bedre livskvalitet ved å legge om kostholdet (inkl masse deilig mat, desserter, kaker – mange gode muligheter!) det er grunnen til at folk ønsker å dele litt med sine erfaringer. Ikke minst fordi Statens Ernæringsråd har anbefalinger (eks. tallerkenmodellen) som ikke er oppdatert.
      Statistikerfrue: fint å lese om diabetikerjenta di som har blitt bedre av et regulert kosthold.
      I min jobb som sykepleier har jeg sett diabetespasienter med et blodsukkersvingninger fra 0,5 – 30 mmol/l på få timer. Ved lavt blodsukker skulle de «fylles opp» med saft, kneip med syltetøy og sjokoladepålegg, etter vanlige råd fra endokrinologer. Resultatet var et blodsukker totalt ute av kontroll. Hadde de fått mer fett og mindre karbohydrater hadde blodsukkeret vært mye bedre regulert.

  5. sier

    Veldig godt skrevet!

    For snart to år siden fikk min yngste datter diabetes, hun var da så vidt fylt 9 år. Diabetes er ingen matsykdom, men du verden så mye man kan gjøre med kosten for å få et mer stabilt blodsukker. Og dermed en god hverdag. Det betyr selvfølgelig ikke at raske karbohydrater er bannlyst, men balansen i kostholdet blir enda mer viktig når man ser så tydelige resultater som på henne.

    Interessant blogg som jeg så absolutt kommer til å følge med på! 🙂

  6. Liv Berit sier

    Så du mener at sunn mat per definisjon ikke er nytelse eller kan smake godt? Da er du dessverre bare en dårlig kokk med dårlig fantasi. Rå vegansk kosthold er 100% sunt, knallgodt og kan lett tilpasses den enkelte. Det er du som er ekstrem som mener at det å spise boller er å nyte livet. Hva er det du driver med egentlig? Tenker du ikke selv? «Ernæringsfysiolog». Er det kjipt å måtte ta innover seg noe som ikke var pensum på skolen eller? Du skader andre mennesker med bloggen din og de anbefalingene her, plager ikke det deg litt i det minste?

    • sier

      Nå tror jeg du misforstår. Jeg mener selvfølgelig at næringsrik (sunn) mat er nytelse og smaker godt. Og at man bør spise mer på lag med kroppen sin slik at den får de næringsstoffene den trenger. Men når det er sagt, må vi ikke glemme at vi lever i et sosialt fellesskap der jeg syns at vi ikke skal nekte oss for eksempel en bolle en gang i blant fordi man ser på det som «usunt». Det er usunt å spise for mange boller eller spise boller for ofte, men å spise en bolle en gang i blant dersom man liker det, mener jeg det er viktig for den mentale helsen/trivsel i livet.

      Å nekte seg alt som anses som «usunt» mener jeg er kostholdsekstremisme som skaper angst. Man bør i stedet ha et fornuftig forhold til denne typen «mat». Til mengdene.
      Mange har dårlig samvittighet bare de tar en sjokoladebit. Det mener jeg er trist. Klart du kan spise sjokolade. Til og med melkesjokolade om det er det du liker best. Men det er forskjell på å spise en bit eller to en gang i blant og å spise en 100 grams plate på én gang – og rett som det er.

      Jeg syns det er trist med de ordene du velger å bruke i innlegget ditt. Jeg har 6-årig master utdannelse innen ernæring, noe som gir meg et godt grunnlag for å vurdere helheten i et kosthold. I motsetning til kostholdsekstremistene som har bitt seg fast i en bitteliten del av sannheten og tror kosthold må leves med tvangstrøye.

      Ønsker deg lykke til og takker for at du tok deg tid til å skrive innlegg på bloggen min.

      Camilla

Tilbakesporinger

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Current day month ye@r *