Kult å drikke frukt og grønt !

Juice og smoothie dukker stadig opp med nye smakskombinasjoner i butikkhyllene. Jeg syns det er kjempespennende. Å drikke en porsjon frukt eller grønnsaker gir kroppen mange nyttige næringsstoffer og gjør det enklere å komme opp i «5 om dagen».

Foto: Camilla Andersen

Foto: Camilla Andersen

Når jeg skal kjøpe en ferdig drikk for å drikke her og nå, er det viktigste for meg at porsjonen ikke er for stor og at innholdet er ren vare. Større flasker fordeler jeg over flere dager eller på hele familien 🙂

Spesielt spennende syns jeg det er når drikken inneholder grønnsaker, fordi det er vanskeligere å få i seg nok av ellers, sammenlignet med frukt og bær. Derfor ble jeg veldig begeistret over Brämhults varianter med RØDBETER, EPLER, SITRON OG INGEFÆR og EPLE, FENNIKEL, SITRON OG HVETEGRESS. Ingredienser jeg ikke er veldig flink til å bruke ellers.

Dette måtte selvsagt testes og her er min dom:

De smaker «sunt» og «grønnsaker». Den med rødbeter skiller seg veldig ut fra andre juicer og smoothier jeg har smakt eller laget, men på en veldig positiv måte. Til og med barna mine kåret denne til favoritt!!!

Den med fennikel smakte litt i overkant «grønnsakshage», men for all del – det føles skikkelig bra å ta en «bonski» for å glede kroppen 🙂 Den smaker ikke vondt, bare litt uvant når jeg stort sett lager smoothie og drikke som har mer sødme enn denne. Jeg er imidlertid villig til å venne meg til det!

Flaskene er ikke porsjonsflasker, men passer likevel fint å ha i kjøleskapet for å ta et lite glass hver dag.

Så de små boksene fra Froosh. Jeg var solgt med en gang. Kuleste emballasje! Og bare 1.5 dl – perfekt porsjon! Innholdet minner (dessverre) om andre smoothier jeg har smakt på markedet. Den rosa har jordbær – banan – og guavasmak. Den orange har appelsin – og mangosmak. Guava ga en liten vri på smaken, så min favoritt ble den rosa. Denne størrelsen passer fint til barn også.

Konklusjon:

Som en av «5 om dagen» og i stedet for å drikke brus eller saft, syns jeg smoothie og juice er topp. Men tenk på tennene (syre), så jeg anbefaler det ikke som en tørstedrikk, men som del av et måltid eller et mellommåltid. Som mellommåltid gjerne sammen med en neve nøtter for å få påfyll av fett og proteiner også (energien i juice og smoothie kommer fra karbohydrater).

Porsjonsflasker på 1.5-2 dl er supert fordi de hjelper oss å ikke drikke for mye på en gang.
Og ja til flere varianter med grønnsaker! En Froosh Shorty med gulrot kanskje?

Konklusjon 2:

Skaff deg en blender og en juicemaskin og lag smoothie og juice selv – da kan du putte i det du ønsker. Ekserimentér gjerne med grønnsaker. En juice av brokkoli, sukkererter, sitron og ananas, for eksempel !

Camilla 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Current day month ye@r *