«Nei»-mat og «ja»-mat har ødelagt mye

Er nøtter sunt? Kan jeg spise avokado? Sjokolade er så godt, men det er jo usunt! Dette er eksemper på spørsmål og påstander jeg møter som ernæringsfysiolog. Og som egentlig gjør meg ganske trist. Tenk at kosthold er fylt med så mye dårlig samvittighet, forvirring og angst. At matvarer blir satt i bås som «nei»-mat eller «ja»-mat er noe jeg ikke liker. Jeg tror denne kategoriseringen av matvarer har mye av skylden for at mange har utviklet et anstrengt forhold til mat. At mange er redd for å spise noe galt og får dårlig samvittighet hvis de skulle ha lyst på noe som er stemplet som «nei»-mat. Dette er helt unødvendig!

Du kan ikke dømme en enkel matvare på den måten. Du må se på helheten i kostholdet ditt og vurdere «sunnhet» ut i fra alt du tilsammen spiser. Noen få sjokoladeruter er ikke «usunt» sammen med et ellers variert og næringsrikt kosthold.

Jeg opplever at det sitter veldig dypt i mange at noen matvarer er «nei»-mat og noen er «ja»-mat. Når jeg prøver å forklare at det ikke er slik, virker det ikke som de tør å tro på meg. De tenker kanskje at det er for godt til å være sant at de skal kunne spise det de liker uten dårlig samvittighet.

Mediene er også opptatt av å kategorisere enkeltmatvarer. Det kan virke som en hel generasjon av journalister er blitt oppdratt til å tro at maten skal deles inn i «nei» og «ja». De vil gjerne gi maten både terningkast og kåre vinnere og tapere. I mine øyne er variasjon vinneren. Og hver enkelt matvare må ses i sammenheng med ditt øvrige kosthold.

Jeg nyter en croissant på kafé en gang i blant. For meg er det da det blir kos og nytelse også – når det er noe man spiser av og til. Ellers tar jeg hensyn til hva kroppen min har lyst på og gir den en variasjon av smoothie, brødmat, egg, fisk, nøtter og alt annet den blir glad for. Sjokolade spiser jeg også, fordi jeg elsker det. Men jeg spiser ikke mye av gangen. Hvordan skulle livet mitt bli om jeg nektet meg sjokolade fordi det er «nei»-mat ? Det orker jeg ikke å tenke på en gang. Og nei, jeg velger ikke sjokolade med 70 % kakao (litt «ja»-mat ?) hvis det er Troika («nei»-mat) jeg har lyst på akkurat da, men jeg nøyer meg med – og nyter – et par (kanskje tre) biter fra platen (som gjør Troika til «ja»-mat i mitt kosthold 🙂 ).

At vi tror vi må droppe bestemte matvarer for å få kontroll på vekt eller ha god helse er en misforståelse. Vi trenger å slappe av litt, få bort dette negative fokuset og spise med glede og god samvittighet. Det finnes ikke «nei»-mat og «ja»-mat. Det finnes bare usunne mengder.

Flytt fokuset fra «nei» og «ja» til balanse og variasjon. Det er ikke én fasit på hva et bra kosthold er, det er tusenvis. Og du må skape det kostholdet som passer for deg- og som gir deg glede. Det er bare du som vet hva som er best for deg. Du må tørre å tenke sjæl !!!

Camilla

DSC_0272
En deilig start på dagen!
Foto: Camilla Andersen

 

 

Kommentarer

  1. Birgit Irgens sier

    Fin artikkel, Camilla. Og minner meg om tiden da jeg jobbet med Kostsirkelen. «Litt av alt» og det å ta tilbake lørdagen er kanskje veien å gå?

    • sier

      Ja, overflod og god råd er ikke lett for oss å håndtere…
      Vi har «jordbær hele året» og råd til å «kose oss» når vi vil.
      Det er jo mer sjarmerende å kunne glede seg til noe man ikke har hele tiden, men vanskelig når tilgjengeligheten har blitt det den har blitt. Da gjelder det å ta noen bevisste valg.

  2. sier

    Hei Camilla!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

    Hilsen Magne i VG

  3. Mikey sier

    Er man litt for avslappet i forhold til mat står man lett i fare for å legge på seg for mye, mange som sliter med overvekt. Noe som får meg til å grøsse med tanke på at man skal ha et avslappet forhold til mat og spise hva man vil er det etiske aspektet, som veganer ser jeg ingen grunn til å bare trekke på skuldrene og bare unne meg alt som smaker godt, det er mye lidelse bak animalske produkter, jeg anser ikke dette som mat engang. Mennesker med irritabel tarm, allergier, cøliaki, intoleranse m.m kan ikke ha et avslappet forhold til mat. Så sist men ikke minst så har vi alle de tilleggsstoffene som blir lagt til matvarene, å være bevist på dette og velge mest mulig rene matvarer anbefales, helsa har bare godt av litt utsortering av dårlig mat.

    • sier

      Takk for at du tok deg tid til å kommentere innlegget mitt. Jeg tenker man bør ha et avslappet, men samtidig bevisst forhold til kosthold. Der hver enkelt tar hensyn til det de selv syns er viktig.
      Man bør bare ikke gi kosthold større plass i livet enn det fortjener…

  4. Lillemor sier

    Mikey: «Mennesker med irritabel tarm, allergier, cøliaki, intoleranse mm kan ikke ha et avslappet forhold til mat».

    Jo, det kan vi!
    Jeg har matallergier, glutenintoleranse grunnet Dermatitis Herpetiformis, og Crohns, og jeg har et særdeles avslappet forhold til mat.
    Så lenge maten er laktosefri, glutenfri, fiskefri, innehar lite jod, er fiberredusert osv, kan jeg spise nøyaktig hva jeg vil i passende mengde.

    Det er ikke matvarene som er problemet, det er mengden.
    Til og med den «sunneste» matvaren kan gjøre stor skade hvis man spiser for mye av den.

    Ellers, bra innlegg!

  5. ingrid sier

    Lillemor: jeg har selv matallergi og klarer ikke å ha et veldig avslappet forhold til mat fordi frykten for at jeg skal få i meg noe som gjør meg dårlig alltid er der. Jeg har også vanskelig med å stole på ansatte på cafeer og restauranter fordi jeg tidligere har fått servert ting jeg ikke tåler med store ord og lovnader om at det er trygt for meg å spise. Må alltid sjekke ingrediensene for å se om det har kommet nye ingredienser og er veldig skeptisk til å spise hjemme hos andre fordi de ikke har nok kunnskaper om hva som går under kategorien «melk». Jeg prøver å leve 100% melkefritt men har fått et veldig anstrengt forhold til mat fordi det er vondt å forholde seg til at jeg ikke er som alle andre og kan spise akkurat det jeg vil.
    Veldig bra skrevet Camilla, er helt enig med deg om at det er variasjon som er sunt og at det må være lov å kose seg innimellom 🙂

    • Lillemor sier

      Ingrid: Det å ha et avslappet forhold til mat er et valg jeg har tatt, og jobbet hardt med, selv om jeg må ta de samme forholdsregler som deg.
      Men hvis jeg konstant skal bekymre meg for å bli syk, så påvirker det både fysisk og psykisk helse i den grad at det reduserer livskvalitet.

      Så, jeg spiser hjemme i den grad det går, tar med meg egen mat når jeg ikke kan spise hjemme, og hvis jeg må spise på restaurant, noe jeg sjeldent gjør, så har jeg holdningen «blir jeg syk, så blir jeg syk». (Det har bare skjedd to ganger i løpet av ti år)

      Poenget mitt, og som også går på det Camilla skriver om, er at dette går på holdninger, og at om vi legger større begrensninger på oss selv enn absolutt nødvendig, så vil dette gå ut over helse og livskvalitet.

      • Mikey sier

        Lillemor: Jeg har dessverre hatt en veldig hard opplevelse når det kommer til matallergi. Før jeg ble klar over hvilken ingrediens som gjorde meg syk så hadde jeg kraftig spysyke hver måned i løpet av et år. Det vil jeg ikke oppleve igjen så da er jeg veldig forsiktig med hva jeg får i meg.

    • sier

      Hei og takk for din kommentar. Det er klart at syke mennesker eller mennesker med allergier må ta andre hensyn. Mitt innlegg er ment som et generelt innlegg til den friske delen av befolkningen.

      Til generell informasjon:
      Jeg har master i samfunnsernæring (ikke klinisk ernæringsfysiolog) og jobber forebyggende, så alle mine innlegg vil gjelde for friske mennesker.

  6. sier

    Hei Camilla!

    Her var det mye klokt! Og jeg er tildels enig med deg, det er viktig å nyte det man liker, det er mengden og hvor ofte man spiser det som teller mest. Man skal være klar over hva man spiser fra dag til dag. Faktisk er det så viktig at det avgjør til syvende å sist hvor gammel du blir.

    Det alene er god nok grunn til å kutte ut det man ikke har godt av.

    Ja-mat kan være det aller meste så lenge man er moderat i inntaket. Takk for et godt blogginlegg og stå på med en virkelig god blogg Camilla:):)

    Vargas

  7. sier

    jeg tenker sjeldent sånn , jeg spiser det har lyst på i moderate mengder så klart men jeg rører også på meg ! og da tenker jeg at det holder 🙂 men min lyst går også ofte over til det sunnere alternativ og det er ikke dumt det heller 🙂

  8. Laila sier

    Fint innlegg! Min mor var helt ekstrem på ja-mat og nei-mat, men vi kidsa fikk ha lørdagsgodtet for oss selv, heldigvis 🙂
    Jeg snakket med en filipinsk kollega av meg, hun har lagt mye på seg, og sier at hun er så glad i is og kaffe mocca, og spesielt stratos 😀 da fortalte jeg henne om at det er lov å unne seg litt sånne søte saker i blandt,men forklarte henne om lørdagsgodt som vi er vokst opp med, og det syntes hun var en god ide, og har begynt med det i stedet for hver eneste dag :). Ja til lørdagsgodt!

  9. Tone sier

    Hei Camilla, – dette er noe jeg er hjertens enig i. Det handler ikke om de som har spesiell matintoleranse osv. men de som skaper seg unødvendig mye bry rundt mat, gjør helt vanlig mat til usunt og/eller praktiserer «nei-mat» og «super-mat»prinsipp ol. De som tror kroppen blir tykk, forgiftet eller syk av det vi egentlig kan kalle et normalt kosthold. Eller som føler seg dårlig av tvisten de fikk i kaffepausa på kurset.
    Nå skal det sies at vi må være åpne for at god norsk brødniste fint kan erstattes og at vi ikke har vondt av ny innflytelse i matveien. Men det er noe rart når søtpotet fremelskes og gulrota glemmes.
    Balanse er ingen kaloritelling, samme middag som hele familien, uansett meny, ca 1/3 grønsaker om man har lyst på, godteri i helgene, kake i selskap, vanlig søt og fet youghurt, 4-5 måltider om dagen…. og stabil vekt. Synes det er skremmende når jeg hører vanlige ungjenter på treningssenteret sankke om smoties og proteinshakes til frokost. Hvis man ikke er idrettsutøver så holder det å få inn litt ekstra protein i kosten generelt.
    Med et balansert kosthold opplever man ikke godtesug eller fysing om kvelden og det tror jeg sier noe om at kroppen (og hodet ) får det den trenger. MEN her gjelder et langsiktig nok perspektiv.
    Har aldri hatt så lyst på godteri og fysa så mye om kvelden som da jeg i 20åra gav meg selv godteforbud og praktiserte «nei-mat»( det vil si; nei til mat med høyt kaloriinnhold ). Førte bare til dårlig samvittighet og mye sultfølelse.

  10. sier

    Nøttemiddag to ganger i uka (matoppskrifter for vegetarienere). Fet fisk 1-2 ganger i uka. Og resten kjøtt fra frtittgående svin.

    Frittgående svin er kun for dyrevelferd ikke for på grunn av helse.

  11. H sier

    Regner med du møter noen med samme bakgrunn som meg i jobben din, med spiseforstyrrelser i bagasjen.
    Har jobbet intens med (heller mot kanskje) denne «ja» og «nei»/ «enten eller» holdningen til mat de to siste årene. På veien har det vært mange vonde følelser, dårlig selvfølelse og mye negativ tenkning om meg selv.
    Hvorfor har vi likevel jobbet med dette hos meg?
    Jo, fordi hvis jeg skulle latt det fare, hvis jeg ikke hadde spist også det som var «nei-mat», da hadde jeg egentlig aldri vært på veien til å bli frisk. Men selv om jeg har jobbet med å lære meg å spise «nei-mat» igjen, betyr ikke det at boller, sjokolade og brus skal være hverdagsmat eller erstatte det jeg satt med tidligere som «ja-mat» (for oppi alt dette så hender det man spør seg: siden jeg uansett skal legge på meg, så kan jeg jo bare spise hveteboller til alle måltider).
    Kan vel heller si det er blitt to nye lister, som er veiledende for å holde meg på rett spor: «hverdagsmat» og «litt ekstra kos». Og det sier vel egentlig kun noe om forholdet mellom de to, ikke når de skal spises eller hva de består av, det er mengden som teller, og sammen skal de utgjøre mitt kosthold.

    Har forsåvidt også irritabel tarm syndrom, og en del av det jeg spiser tyder på å opprettholde symptomene. Men har vel for øyeblikket funnet ut at jeg er alt for skjør på «ja og nei»-mat kategoriene til å undersøke nærmere hvilket kosthold som kunne vært egnet for magen min.
    Jeg vil mye heller leve med en bedre/ god/ på vei til å bli frisk psyke og en skrikende vond mage, enn å miste meg selv igjen psykisk og ha en god mage.

    • sier

      Takk for at du tok deg tid til å svare på innlegget mitt.
      Det finnes mat med og «uten» næring – og den med næring bør vi prioritere i hverdagen. Men vi skal ikke ha dårlig samvittighet for å spise noe «uten næring» for å kose oss i blant. Litt. Akkurat som du selv skriver. Det er så enkelt at det er mengdene som er avgjørende. En befrielse å innse 🙂

      Ønsker deg lykke til videre!

  12. Charlotte sier

    Personlig har jeg tatt et oppgjør med raffinert sukker og bestemt meg for å kutte det ut en gang for alle! Og nei, jeg spiser det heller ikke på lørdager. Vel, man sier ikke til en narkoman at det er greit å kose seg litt ekstra på lørdag. Det er ikke greit å tilføre kroppen sin gift selv om det er lørdag. Sukker er farlig, og det vet vi alle sammen – men likevel finner folk alltid unnskyldninger for å fortsette å spise det. En sjokoladebit her og en sjokoladebit der, det blir fort mer enn en smakebit det. Hvorfor ikke lage seg ei skål med cottage cheese og skyr toppet med nøtter isteden? Eventuelt revet 86% skokolade? Det smaker helt himmelsk, og du slipper å føle deg forferdelig etterpå. For meg funker det bra ihverfall 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Current day month ye@r *